De första dagarna

Dag1
Den första dagen i månaden skulle gå till att ta så mycket av hemstaden Stenungsund som jag orkade. Fick skjuts till högt belägna zonen MovedWindmill vilket är en gammal väderkvarn som tydligen behöver restaureras för 100.000kr enligt senaste lokaltidningen. Intressant o se om det går att komma åt zonen om något sådant kommer igång. Från den promenerade jag till de numera välbekanta zonerna i centrala Stenungsund. Zonerna ute på öarna och uppe i de högre regionerna fick vänta för denna gång. Jag skulle ha energi kvar till dagen därpå då det skulle satsas ordentligt i Göteborg. Promenaden tog något över 3 timmar.

Dag2
Åkte tåg till Göteborgscentral och hade tid över innan mitt svepskäl att besöka Göteborg – ett läkarbesök på Sahlgrenska. Försökte ta några zoner vid centralen men uppkopplingen tycks alltid strula däromkring eller så är det jag som behöver bli mer haj på mobiler. Fick i alla med mig Drottningtorget som jag inte förstår varför den heter Queenspark istället för QueensSquare. Den togs såklart rätt snart igen. Efter läkarbesöket så var klockan 12 och dags att turfa. Promenerade till Botaniska trädgården och vände sedan håll och tog lämpliga zoner mellan Sahlgrenska, Chalmers och Liseberg. Det finns mycket trappor i Göteborg. Intervallträna på vissa platser där emellan lär va rätt lämpligt. Min bror kom och mötte upp mig vid Scandinavium och vi fortsatte till Heden och Trädgårdsföreningen. Några som slappade fick antagligen rätt lustigt när min bror bara skulle ha zonen Vallgraven från andra sidan kanalen genom att hålla ut mobilen i ena handen och hålla i mig i den andra. Något många nybörjare försökt sig på gissar jag. Det gick inte. Vi tog den från rätt håll istället och fortsatte upp till Göteborgsoperan och över Götaälvsbron. Min bror som hade varit ute 2 timmar mindre tyckte inte jag skulle få vila mer än själva zontagningarna så det blev en tuff marsch. Vid Hjalmarbrantingsplatsen eller Hjalmarzone så fick jag en stor överraskning när min gröna gubbe visade en krona på huvudet för första gången. Kan inte riktigt vad som gäller men förmodar att det var pga. mest PPH i regionen. Vi fortsatte sedan mot brorsans hem vid Biskopsgården. Jag började bli girig och kände att jag ville ha greed-50 men det fanns få zoner som passade så vid 42 zoner och +260 pph gav vi oss. Hade inte koll på att programmet bara byter ut ens medaljer mot bättre versioner och att det fanns greed-40 där nu för mig istället för greed-10. En trevlig upptäckt. Sa hej till brorsan och åkte tillbaka till hjalmar och tog bussen hem till Stenungsund. Innan jag var hemma hade jag förlorat hälften pph men det var inte direkt oväntat. Vad som var mer oväntat var att de flesta zonerna mellan sahlgrenska och chalmers också skulle bli tagna då jag varit ute föregående månad med kusin Tendronizer som fick behålla dem rätt länge. Tidiga delen av månaden syndromet antar jag. En elfte plats i regionen med tillfällig krona gjorde mig nöjd om än väldigt väldigt trött efter 5 timmars promenerande. “Om man ska va fin”, o allt det pratet.

Dag3
Tanken var att vila fötterna en dag med bara en mindre tur ut till zonerna vid Tjörnbroarna via lift ut till “MonsterBridge” och sedan gå hem men strax innan jag skulle åka upptäckte jag en Davidsson11 som höll på att mumsa i sig mina Stenungsundszoner. När han vid “Bathview” som ligger vid brofästet vek av innåt Stenungsundscentrum tänkte jag att han nog inte orkade sig ut på broarna men tji fick jag. Han körde både bil och cykel och när vi kört ut över broarna och jag tagit de första stegen mot Monsterbridge zonen så dök han upp 10 meter bakom. Jag tog zonen och vi snackade en stund. Han tyckte jag skulle börja cykelturfa och lite sugen är jag ju på att ha det sådär lätt för mig också men vi får se. I vilket fall så sa vi hej och jag gick sedan mot badplatszonen “OwenBeach” medan Davidsson11 stannade kvar o väntade ut min försummbara blocktid på 9minuter. Funderade på att bara gå rätt tillbaka o vänta ut hans 20 minuter istället för att kämpa den långa vägen till OwenBeach som går in i mer eller mindre eländig skogsterräng beroende på hur snabbt man vill dit eller upp på broarna. Så nu hade dagen förvandlats från att ta 2 zoner tilll flera promenader över broarna samt att ta så mycket av Stenungsund jag orkade ännu en gång. Det slutade med att jag tog OwenBeach, gick tillbaka till MonsterBridge, köpte en välbehövlig dricka på restaurangen där och sedan över alla broarna igen till Bathview och vidare till att ta resten av Stenungsund förutom 2 zoner längst upp. 5 timmars turf igen och ännu tröttare och ännu mer klagande fötter men definitivt nöjd med arbetsmoralen.

Dag4
Istället för vilodagen som inte blev vilodag fick dag 4 bli det med de 2 resterande otagna zonerna i Stenungsund från dag3/Tisdag. En kortare stund fanns en plan om att lifta med farsan till Trollhättan men zontagningarna där verkar så intensiva så det inte är värt det med min knappa ekonomi just nu att gåturfa en annan stad o sedan inte få behålla zonerna någon tid alls. Sååå det fick bli de 2 lite avsides Stenungsundszonerna som jag inte orkade ta igår. Gjorde det tillsammans med kusin “Tendronizer”. I Augusti gick jag och han en (för oss) het kamp mot NickeNyfiken om herraväldet i Stenungsund. I slutändan vann vi med några tusen poäng. Antagligen mycket utan att personen visste det var så mycket tävling oss emellan. Får se om personen återkommer denna månad för att ställa till förtret. 2 timmar blev det i dag. Nu ska fossingarna vila så att de förhoppningsvis kan belöna mig redigt i Uddevalla i morgon.

2 thoughts on “De första dagarna

  1. Bra jobbat med gåturf – beundrar alla som orkar det. Jag är för otålig de gånger jag försökt så jag hoppar snart på en cykel igen 🙂 Och föresten om man har kronan innehar man flest antal zoner i regionen för tillfället. Kan vara så att man har flest zoner i någon annan region också. Keep on walking 🙂

    • Jo sätter jag mig på en cykel o turfar lär jag aldrig komma av igen så försöker hålla mig borta med ursäkter som att det är jobbigt i uppförsbackar och terräng samt mer motion att promenera. Happy Turfing!

Leave a Reply

