Dag9 – Stora hus och soptunnor

Var villrådig i dag vart det skulle bära av men det blev Lerum tillslut. Rätt tidigt dessutom. Passade på att turfa i Göteborg så som har börjat bli standard vid väntetider nu och utökade “rekordet” till att ta 4 zoner. En ny unik. Yay.

Lerum så som jag hann se är en blandning av gammal mysig småstad och stora vräkiga villaområden. Något av det första som slog mig var annars hur många soptunnor det finns där. I radhus-områdena så är utsikten smått komisk. ~60% av husen i Lerum har 2 soptunnor, ~30% har 3. Enbart runt 10% har en soptunna. Vad gör man inte för naturen, tumme upp.

Som vanligt söker man såklart snabbaste vägen mellan två zoner och ofta rör det sig om att komma igenom en skog så man slipper gå runt och de flesta gångerna hittar man en gångväg eller en stig. Det verkade som jag hade gjort det denna gången också men stigen slutade i en kompost ner för en hög brant. Ville verkligen inte gå runt då det var långt men det var riktigt jobbigt brant. Fick zick-zacka o ha mig för att komma ner, bröta mig igenom igenvuxen skog, ta mig över en bred bäck och ta mig upp på andra sidan vilket mest var en nervös jäkla bergsbestigning. Det vart helt enkelt en omväg istället för någon genväg trots det korta avståndet. Speciellt i fråga om att göra slut på energireserver. Some times you win, sometimes you lose. 

Lerums trevligaste zon var http://turfgame.com/map/AspenLake Änden av en väldigt lång badbrygga. Jag kom klampande ut med stora steg och blev smått förvånad över hur mycket gungande det blev när det övergick till flytande delar men utsikten var helt ok.

Bild

Tänkte inte fastna i skogen för behoven den här gången så besökte en publik toalett som plötsligt bara låg där runt ett hörn i en ordentlig byggnad. Dörr rätt in bara utan några kostnader eller krusiduller med vatten i handfat och ordentliga toaletter. Höll på att bli rätt nöjd med Lerum-turen innan jag upptäckte att det inte fanns något papper på toaletterna… Jaja…

Sedan var det dags för södra sidan av stan som inte alls var lika charmig. Var väldigt många stora villor men ointressanta områden i övrigt. Hade jag planerat bättre hade jag kunnat ta Aquamen zonen http://turfgame.com/map/StamSeaZone men gick inte dit ihuvudtaget då jag gissar att det inte går att vada ut till zonen. Hade varken skydd för mobilen eller badbrallor/handduk. Nästa gång!

När det var dags att bege sig till tågstationen igen så var det en väldigt lång brant asfalterad backe ned dit. Tårna bodde helt enkelt längst fram i skorna och var inte speciellt glada alls. Hade inte alls noterat att jag tagit mig så högt upp som den backen var då det var maskerat med flera mindre uppstigningar. Är glad att jag inte är skolbarn i Lerum som bor där uppe då skolorna som jag såg låg där nere. Fy för att ta den backen efter en lång seg skoldag. För mig vart det en helt ok dag. Fick behålla allt utom en zon som “Liljeberg” tydligen gillar att hålla fast i. Åkte hem och tryckte undan impulser att göra retakes o annat utan bara vila fötterna o få mat i magen så det blir något i morgon med.

31k poäng, 22z, +69 pph. Fick 100 Unique medaljen samt level 14. Yay 🙂

Leave a Reply

