Så var omgång 61

Jag minns ärligt talat inte vad jag började rundan med för mål men jag tror att jag mest ville få bra med poäng så att levlarna fortsatte rulla in. De kommer rätt fort bara man turfar. Stenungsund var rätt lugnt omkring rundstart. Stenta hade varit på semester och ett par andra verkar ha slutat. Flex-mam har ökat tempot något sedan senast och så har vi fått en sporadisk turfare som mest tar samma gamla enstaka zoner med något form av fordon på rent olagligt vis. Sluta med det och ta fram cykelskorna istället…

Jag tog 36 zoner vid rundstart som blev min mest lukrativa runda denna omgången med 13700 poäng och sedan fortsatte det på. Tog zoner där än jag såg en runda dyka upp minst en varje dag. Ibland två och någon enstaka gång tre. I juni besökte jag för första gången JansVy och i Juli blev Stenungsund komplett besökt genom Jungfruviken avlägset beläget på Stenungsön där jag lustigt nog träffade på vår granne som bor två hus bort.

När jag hade tagit 52500 poäng vilket bör ha varit cirka elva dagar in på rundan började jag kika på vad de andra gåturfarna hade för poäng. Nu när lagturfen inte fungerar som den ska är det inte vidare lätt att hålla koll på det hela utan att börja programmera lite själv. Såg i alla fall att jag låg 1500 poäng före Bubblan men 2000 poäng efter KPD som i och för sig inte är med i gåturf gruppen men som jag gärna fightas med ändå. Vad jag missade var att pancosmic hade mer poäng.

Jag vet att pancosmic har flera fina prestationer i gåturf men tycker mig minnas något om att en cykel åkte fram men jag är fortfarande inte säker. Jag började i vilket fall jaga pancosmic men rätt snart åkte han på semester och blev helt still i poänglistan så det gick att komma förbi där med. Jag fick ett tips om en snabb löp-vessla att lägga till på gåturfens rekordsida i wiki. Nämligen RiddervanMyyls på 10.29. Detta gjorde att jag misstänkte att även han var gåturfare men ett tag efter att jag tillfälligt passerat honom också i poäng fick jag syn på hans avatar på turfkartan och då visade det sig att han cyklar såvida inte han springer sådär vessel-snabbt mest hela tiden. Ni märker själva problemen när man inte har en konkret källa till vem som är med och gåturfar. Så småningom så postade i alla fall Bubblan en lista baserad på någon tidigare medlemslista om hur ställningen såg ut just då och där fanns ingen RiddervanMyyl men istället fanns det en TREDJE turfare som låg några tusen poäng före. Just när jag trodde att alla hinder var röjda var det dags att börja jaga ännu en person nämligen Heureka.

Frekvensen på rundor ökade och Stenungsund var för det mesta mycket grönt vilket gjorde att det blev en hel del revisits inblandat. För att få lite variation och mer poäng åkte jag under rundan till Göteborg, Ljungskile och så till Kungälv. Den sistnämda blev en mycket blöt historia. Jag hade kollat väderleksrapporten bara halvtimmen före och ryggsäcken var packad med paraply och allt annat nödvändigt men givetvis gick det inte att förlita sig på meteorologerna utan regnet öste ner redan efter en timme. Jag gick från tågstationen i Ytteby upp till Rollsbo och där funderade jag på att avbryta resan för nästan ingenting var torrt längre. Mobilen riskerade förstöras om den stannade kvar i byxfickan men jag hittade en lösning genom att stoppa den i bröstfickan och konstant hålla handen ovanför. Paraplyet släppte igenom vatten och allt var mest skit men regnet avtog till slut och mot förmodan så skavde inte de dyngsura skorna just något alls så jag kunde fortsätta färden upp mot Munkegärde-Kareby norr om centrala Kungälv medan vädret blev allt trevligare. Kunde avlägga ett behövligt toalettbesök vid nordiska folkhögskolan och sedan ta ett sfärfoto vid FortressZone innan jag fortsatte in mot centrum. När jag bara hade 4 zoner kvar kom störstskur nummer två och när det var två zoner kvar hade fötterna tröttnat helt och hållet på regn efter närmare fem timmar i blöta skor så jag letade upp en busshållplats för att kolla hur jag lämpligast kunde ta mig hemåt just som en buss stannade där och jag försökte fråga chauffören om han körde till hållplatsen jag behövde till men han skojade bara att jag fick gå men lät mig sedan istället åka med gratis. Problemet var bara att han inte körde mig till rätt hållplats som han hade kunnat göra utan han körde mig till stadens centrum. Obekant med bussarna började jag kolla mobilen om det gick något där till Stenungsund men det gjorde det ju inte så jag fick snällt gå 10 minuter till rätt hållplats vilket var ungefär vad jag hade behövt ändå men åtminstone hade regnet hejdat sig något medans jag åkte på bussen.

HappyF hade fått behålla en hel hög zoner i två veckor i Kungälv innan jag tog dem men jag förlorade flera inom ett dygn och ännu fler något senare så poängmässigt var det inte jättehäftigt men det var ju grönt hemma och nog var det ett äventyr alltid.

Frammåt slutet av rundan så fick vi besök av min bror RIProG i Stenungsund som har turfat en del förr men i princip lagt av. Den här gången bestämde han sig dock för att sno min natt-pph lite slumpmässigt på gångturen hem till oss. Inte direkt vad jag önskade just när poängen var som tätast mellan mig och Heureka. Vi tog en sen kvällsturf tillsammans för att åtgärda problemet trots att mina fötter vid det här laget var rätt less på mig men det gick oväntat bra. Att ta ChemView mitt i natten var en upplevelse. Jag tror även det var denna rundan jag fick ta en zon av SaLa från Sundsvall helt oväntat.

Sista kvällen kom och jag väntade fortfarande på någon form av ryck från Heureka. Jag pendlade mellan att ligga 3 & 4000 poäng före vilket en natt-raid skulle kunna åtgärda så jag höll ett vakande öga på Stockholm på kvällen men det kom inget. På morgonen var Heureka igång och åkte tunnelbana. Att ta enstaka zoner från tåg eller tunnelbana kan jag tycka är lugnt men det här kändes satt i system då det var 4 zoner på raken och stopp på stationer för att ta en zon i närheten och sedan åka vidare med nästa tåg. Kartnärvaron i huvudtaget tydde på att Heureka spred ut sina zontagningar längs med tunnelbanan. Påtalade att jag tyckte Herueka skulle avanmäla sig från gåturfen – det är ju lätt hänt att man glömmer av att man står med där. Någon annan svarade att Heureka är blind så det var svårt att få kontakt via chatten.

Tog mig hur som helst ut och gjorde fyra revisits för att behålla en behaglig ledning. Hade en akutplan i att bada utan handduk om det behövdes få en liten klick extra poäng bland alla andra gröna och redan revisitade zoner men tiden tickade på och jag kunde spendera en timme vid MovedWindMill och bara slappa innan nya omgången började. Användaren Rumsgone från Stockholm knaprade oväntat på mina zoner det sista som hände den rundan men pph är inte speciellt viktigt 30 minuter innan slutet.

Vissa småproblem blev det i nya omgången där take bekräftelsen inte dök upp men zonerna blev tagna. Allt blev mer som vanligt efter tre kvart eller så. Jag tog 10 zoner och la mig och pustade ut uppe på betongfundamentet i favoritzonen MastaPå denna väldigt sköna och lagom soliga dag innan jag bestämde mig för att jag faktiskt hade förtjänat ett bad i badkaret och gick hem till det. Om inte en fjärde turfare mot förmodan dyker upp i efterhand nu när forumet varit nere så mycket vann jag gåturfen omgång 61. Stockholm kanske fick silver både i gåturfen och bland cyklisterna men bästkusten tog guld…

Omgångspoäng: 166 480 (enligt omgångsmail, Warded tycker 163 946)
Avstånd promenerat: fågelvägen 289km ~ 37 mil verklig väg
Tid spenderad: ~100 timmar

7 thoughts on “Så var omgång 61

  1. Kul läsning! Jag joinar gåturfligan igen när snön kommer på våra breddgrader, men diverse krämpor gör att jag bara kan gå 30 minuter åt gången. Men det finns ju en viss tjusning i att se hur långt det räcker. Lycka till i omgång 62!

    • Nödvändigheten av strategi blir onekligen än mer viktig med den begränsningen. Omgång 62 blir antagligen mycket lugn för mig. Låter fötterna bli som folk igen.

  2. Trevligt att va omnämnd. Mycket riktigt så är jag en blandturfare. Promenader med sambon, löprundor och cykel om vart annat. Kan också avslöja att Pancosmic har cyklat en hel del sen i våras. Hoppas du kan utmana min vessla!

  3. Jo, jag har cyklat av och till, men det verkar som att jag har usel karma, hojarna går sönder eller blir stulna, och så blir det i slutändan inte så mycket mer poängmässigt… Försöker säga till i forumet om jag är “på” eller “av” men när det är såpass inofficiellt och teknikstrul kan man ju missa. Juliomgången var jag först en del på cykel och tog sen, som du helt riktigt observerade, semester, där det knappt fanns några zoner alls. Men jag fick mig en first-take-ever på kanot i Indalsälven! “-Jaha, lillen vill ta en kissepaus, vart ska vi. -Jomen, vi kan svänga in i viken, det finns en badplats och en zon…” >.<

Leave a Reply

